Referenser

Maja-Glen – Skellefteå

"Jag är så nöjd och glad"

Maja-Glen är 36 år och bor i eget hus i Ursviken som ligger drygt 1 mil från Skellefteå.

Hon var med om en trafikolycka för 20 år sedan som gjorde henne förlamad och hon tappade även rösten, men för cirka 5 år sedan började hon mirakulöst prata igen. Maja-Glen är en riktig kämpe som gillar att träna, läsa och framförallt heja fram Skellefteå AIK till vinst. Hon har varit kund hos God Assistans sedan 2016:

– Jag behövde något nytt och jag hade hört att det var ett bra företag. Och det har de verkligen bevisat att de är, att man får full insyn angående pengarna från Försäkringskassan och det är viktigt, berättar Maja-Glen.

Maja-Glen har assistans dygnets alla timmar och på dagen även dubbelassistans med hjälp av hennes 15 assistenter som hjälper henne.

– Jag är väldigt glad att Maja-Glen har valt oss som anordnare, vi har ett väldigt nära samarbete och jag personligen tycker det är så fantastisk att se vilken kämpar glöd hon verkligen har trots det hon varit med om, berättar Stina Wikström, Kundansvarig.

– Det är så smidigt att de har ett kontor i Skellefteå. Jag brukar hälsa på där ganska ofta och fika. Det är alltid så bra stämning när man kommer dit och jag har en jättebra relation med Stina som är min kontaktperson, säger Maja-Glen.

Maja-Glen kan verkligen rekommendera God Assistans:

– Det är stor skillnad mot min tidigare anordnare. Där var det massor av saker som inte fungerade som det skulle men på God Assistans fungerar det toppen. Jag är så nöjd och glad.

Zackarias – Lidingö

"Bemötandet är alltid det bästa"

För snart åtta år sen diagnostiserades vår, då 6-åriga, son Zackarias med den neurologiska fortskridande sjukdomen Friedreich ataxi. I takt med att hans motoriska funktioner försämrades stod det mer och mer klart för oss att Zacke en dag skulle vara i behov av personlig assistans.

Trots att vi hade haft flera år på oss att vänja oss vid tanken, och trots mina yrkesmässiga erfarenheter från funktionsnedsättningsområdet, var det ändå ett stort, och lite skrämmande, beslut att fatta, då för drygt ett år sedan, att vi skulle ansöka om personlig assistans för Zacke.

Frågorna var många och till skillnad från andra saker man planerar i livet; semestrar, renoveringar och bostadsköp, var det här frågeställningar och beslut vi helst hade velat slippa. Det var tufft nog att acceptera att det här skulle bli vardagen för oss och framförallt för vår älskade Zacke.

Jag hade blivit rekommenderad God Assistans av en bekant och redan efter en första kontakt med bolaget sa min magkänsla mig att det här skulle bli bra. Och vi har sedan dess inte haft någon anledning att ifrågasätta mitt första intryck.

Hjälpen vi fick, av bolagets jurist, att ansöka om assistans, var imponerande proffsig. Proffsigheten, som för övrigt genomsyrar all kontakt med bolaget, går dock hand i hand med ett starkt empatiskt förhållningssätt som gör att vi känner oss sedda och betydelsefulla. Som förälder till ett funktionshindrat barn är det en skön känsla!

Vi har regelbunden kontakt med vår kundansvarige kring olika frågor och bemötandet är alltid det bästa. Vi får snabb återkoppling på våra funderingar och hon finns alltid där som ett bollplank. Det märks också att bolaget är måna om sina assistenter och deras arbetsmiljö, vilket såklart visar på God Assistans genuina intentioner att vara vad de heter; God Assistans!

/Anna & Joakim, föräldrar till Zackarias.

Gabriel – Malmö

"Vi har ett så stort förtroende för God Assistans"

Gabriel är 20 år och har Duchennes muskeldystrofi, vilket innebär att musklerna blir svagare med tiden. Han har haft assistans i tre års tid. Gabriel vill vara som vilken 20-åring som helst och leva livet som alla andra, men med sina förutsättningar. Fotboll och mode är två av hans stora intressen. Sossi är Gabriels mamma, har två barn till och är gift med Andreas. Hon arbetar med gymnasieungdomars väg in till arbetslivet.

– Jag skulle vilja beskriva oss som en familj med ett högt tempo där vi gillar att ha folk runt omkring oss men samtidigt uppskattas också en lugn tacos fredagsmys.
– Vi valde att byta till God Assistans då vi önskade en närmare och mer personlig kontakt. Vi har ett sådant stort förtroende för God Assistans och att de ser till Gabriels bästa. Magnus var den som hjälpte oss att ansöka om assistans och vi har allra största förtroende för honom, berättar Sossi. Gabriel och Sossi kände Magnus, som är Verksamhetschef i Syd, sedan tidigare och det spelade en stor roll i deras beslut att byta till God Assistans. De kan verkligen rekommendera God Assistans:

– De jobbar för kundens bästa och har stor erfarenhet i branschen. För oss är det även viktigt att vi känner oss trygga och det gör vi verkligen!

– Det som är viktigt för oss är att vi har full insyn i ekonomin och att vi kan vara med och påverka alla beslut. De är alltid tillgängliga och om de inte svarar så ringer de snabbt tillbaka. AiAi är smidigt och bra, de har en erfaren jurist i Karin och vi känner oss alltid välkomna! avslutar Gabriel och Sossi.

Gustaf – Åkersberga

"Känner sig välkommen och får verkligen det stöd"

Gustaf är en mycket levnadsglad och aktiv kille som bor i en egen lägenhet i Åkersberga, strax utanför Stockholm, och han älskar att vara ute i naturen och att spela teater!

När han var 3 år konstaterade man att han var utvecklingsstörd (som det hette då 1981). Vid 20 års ålder fick han diagnosen Angelmans syndrom vilket innebär att han har behov av stöttning och hjälp av sina assistenter dygnet runt. Gustaf har haft assistans sen innan assistansreformen kom 1994, och är omgiven av fantastiskt engagerad personal som arbetat hos honom under lång tid! Gustafs pappa Stig valde att byta från en stor assistansanordnare till God Assistans, då han var på jakt efter ett mindre företag som verkligen kunde se till både Gustafs och assistenternas behov. Så kom det sig att Gustaf blev kund hos God Assistans mitt i brinnande juli för några år sedan.

Pappa Stig berättar:

– Vi valde God assistans för att det kändes precis lagom stort med ett mycket personligt bemötande, och också för att man inom företaget vill vara med och utveckla och påverka assistansen i Sverige. Och inte minst för det varma mottagandet! Sen är det förstås alltid en fördel att de som arbetar på kontoret på ena eller andra sättet har egen erfarenhet av assistans, och vet hur det är att leva med det dagligen.

Samarbetet har fungerat jättebra från början, och inte bara vi föräldrar trivs, utan även assistenterna känner sig trygga och upplever att deras kontaktperson är både tillgänglig och lyhörd.

Stig rundar av:

– Vi trivs väldigt bra, man känner sig välkommen och får verkligen det stöd man behöver i allt kring assistansen oavsett om det gäller tex ekonomi, utbildning eller juridik. En konstant hög servicenivå är verkligen något vi upplever som kund hos God Assistans!

Emil – Malmö

"Vi fick jättebra hjälp med allt"

Emil är 9 år gammal och har en allvarlig hjärnskada, ryggmärgsbråck och vattenskalle. Trots sina tuffa förutsättningar är han en riktig livsnjutare. Emil har haft assistans sedan han var 1,5 år gammal.

– Vi valde att byta anordnare till God Assistans då vi inte var så nöjda med vårt dåvarande assistansföretag. Vi ville ha ett mindre, mer personligt företag. Sedan ville vi också ha hjälp med att ansöka om fler timmar för Emil då hans hjälpbehov under åren hade blivit mycket större, berättar Emils mamma Malin. God Assistans hjälpte familjen direkt att ansöka om utökade timmar hos Försäkringskassan.
– Vi fick jättebra hjälp med allt gällande ansökan och vi uppskattade att man var så noggrann med allt. Handläggaren på Försäkringskassan sa att det var den mest detaljerade behovsbeskrivningen hon sett så hon hade inte så många frågor vid hembesöket, berättar Malin.

Det är flera saker som familjen upplever som fördelen med God Assistans. Att de har schemaläggning och tidrapporter elektroniskt via webben, att de varje månad får en rapport som visar vad assistansersättningen använts till, att de får snabba svar på sina frågor och att de får vara med och påverka hur assistansen ska utformas.

– Det första vi gjorde när vi blivit kund var att vi satte oss ned med vår kundansvarige och gjorde en Genomförandeplan där vi gemensamt gick igenom hur vi ville att assistansen ska se ut. Vi fick också full insyn i budgeten och kunde vara med och påverka den, berättar Daniel.

Malin & Daniel kan varmt rekommendera God Assistans:

– Mikael som grundat företaget vet hur livet med assistenter i ens hem är. Han vet hur det är att ha en son som behöver hjälp med allt. Det har gjort att vi känner ett stort förtroende för God Assistans och samarbetet med kontoret i Malmö fungerar verkligen toppen.